Mają od kilku do kilkunastu lat i zmieniają świat na lepsze!

5 niesamowitych projektów, które otrzymały Złote Granty w konkursie “Projektanci edukacji” 2022!
Napędzany energią słoneczną wózek na zakupy dla seniorów, terapia śmiechem jako element projektu „Stresik”, ciemnia umożliwiająca wykonywanie artystycznych zdjęć, projekt wykorzystujący zagadki kryminalne do nauki chemii, czy „Różowy patrol”, który dba o dostępność środków higienicznych w szkolnych damskich toaletach i odczarowuje menstruację oraz dojrzewanie jako tematy tabu. To 5 projektów dzieci i młodzieży, nagrodzonych Złotymi Grantami w konkursie “Projektanci edukacji” 2022, organizowanym już po raz 12 przez wydawnictwo Nowa Era.

Nie od dziś wiadomo, że duże zmiany zawdzięczamy mikro działaniom. Uczniowie z całej Polski, od siedmiolatków do maturzystów, udowadniają, że nie potrzebują wielkich budżetów, wieloletnich przygotowań ani badań rynku, by stworzyć to, co innowacyjne, przydatne, a przede wszystkim dobre.

W ich pomysłach i projektach, widać uważność na drugiego człowieka, ogromny entuzjazm, chęć działania a przede wszystkim głowy pełne pomysłów z jednej strony prostych, nieskomplikowanych a z drugiej nieszablonowych i przydatnych zarówno dla młodszych, jak i starszych pokoleń.

Oto finaliści konkursu “Projektanci edukacji” 2022:

Pomocny Wnuczek 2022 chętnie pojedzie na zakupy!
“Pomocny Wnuczek 2022” to niezwykły wózek na zakupy budowany niemal w całości z materiałów z recyclingu i zasilany ogniwem fotowoltaicznym. Dzięki pracy silnika będzie wspomagał  osoby starsze w przenoszeniu ciężkich rzeczy. “Pomocny Wnuczek 2022” jest wyposażony w panel słoneczny, który zapewnia bezkosztowe ładowanie akumulatora. Wózek ma możliwość regulowania prędkości, tryb jazdy do przodu i do tyłu oraz panel, na którym widać poziom naładowania akumulatora.


Pomysłodawcami “PW22” są Amelia, Andżelika, Ignacy, Andrzej i Mateusz -  uczniowie klasy 8 z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 24 im. K. Makuszyńskiego w Radomiu. Ich pracę koordynuje nauczycielka fizyki Marzena Wójcika.

Pomysł na pojazd wspomagający osoby starsze wyszedł od dzieci. Dużo rozmawialiśmy w tym czasie na lekcjach fizyki o pozyskiwaniu energii elektrycznej, o kosztach jej produkcji, potrzebie wprowadzania samochodów elektrycznych i problemach związanych z gromadzeniem energii na zapas oraz kłopotliwej kwestii utylizacji akumulatorów, które można jeszcze wykorzystywać do innych celów. To chyba pobudziło ich nieograniczoną w tym wieku wyobraźnię i godną podziwu chęć do  dodatkowej pracy. Nasz wózek łączy praktyczne, sprawdzone rozwiązania z nowoczesną technologią korzystania z odnawialnych źródeł energii, co sprawi, że będzie funkcjonalny i przyjazny dla środowiska. Dzięki niemu starsze osoby będą miały pomoc, której potrzebują - opowiada nauczycielka fizyki Marzena Wójcicka.

 

Więcej o projekcie można przeczytać na stronie:
PW22 (pomocny wnuczek 2022) (projektanciedukacji.pl)


Ratunku - dojrzewam! Nie martwcie się, na pomoc przychodzi Różowy Patrol!
Grupa dziewczyn z Rady Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 162 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi postanowiła poszukać sposobu na oswojenie tematu menstruacji. Dzięki ich działaniom damskie łazienki zostały wyposażone w różowe skrzyneczki z podstawowymi środkami higienicznymi. Nad bieżącym uzupełnianiem skrzyneczek czuwa “Różowy Patrol” (grupa sześciu uczennic), a bieżące zapotrzebowanie na środki higieniczne jest także zgłaszane przez grupę na Temasach. Dziewczyny zorganizowały także zajęcia z jogi dla uczennic, które doświadczają bólu menstruacyjnego, zainicjowały też dyskusję na temat tabu miesiączki i dojrzewania, i co ważne, włączyły też do niej kolegów ze szkoły. We współpracy z ekspertkami, przygotowały Q&A na temat dojrzewania. A dzięki zabawnym naklejkom, udało im się również odmienić wygląd męskich toalet. Celem projektu było zwiększenie wiedzy dziewcząt o dojrzewaniu, z akcentem na temat menstruacji, ubóstwa menstruacyjnego, ale również ekologicznych nowinek oraz wzmocnienie dojrzewających uczennic, poprzez promowanie idei siostrzeństwa.

Chcemy promować akcję, która ma ogromne znaczenie dla dojrzewających dziewcząt. Nie każda dziewczynka ma szansę być zaopiekowana przez rodziców w kwestii wiedzy o menstruacji i podstawowych środków higieny. Zależy nam na zapewnieniu środków higienicznych najbardziej potrzebującym, ale i tym które "okres" zastanie nagle w szkole, może pierwszy raz. Chcemy również edukować chłopców, aby młode pokolenie zerwało z tabu menstruacji, która nie jest i nigdy nie powinna być powodem do wstydu - opowiada nauczycielka Agnieszka Przybylak, która wspiera uczniów także przy projekcie Gł_(l)odówka.


Fotorelacja:
Ratunku - dojrzewam! SP 162 Łódź (canva.com)


Więcej o projekcie można przeczytać na strone:
Ratunku - dojrzewam! (projektanciedukacji.pl)


Terapia śmiechem, doodling, zentagle oraz “gniotki”.  Proste sposoby na rozładowanie napięcia u dzieci.
Głównym celem projektu “Stresik” było stworzenie antystresowych i zarazem progreswynych przedmiotów i zabawek, które mogłyby pomóc uczniom obniżyć towarzyszące stresowi napięcie emocjonalne, ułatwić zapanowanie nad emocjami, pomóc się skoncentrować, wyciszyć oraz wzmocnić poczucie własnej wartości. W ramach projektu testowania różnych antystresowych rozwiązań, dzieci brały także udział w zajęciach terapii śmiechem, w ćwiczeniach uważności z wykorzystaniem instrumentów muzycznych przy udziale muzyki klasycznej, w zajęciach tanecznych zumba kids, rysowały także doodle i zentagle.

Projekt zgłosiła Katarzyna Żywiałkowska, nauczycielka wspomagająca i terapeutka integracji sensorycznej, ze szkoły podstawowej nr 4 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Zielonce.
Na co dzień pracuję z dziećmi w klasie ogólnokształcącej, z uczniami ze specyficznymi jak i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zaobserwowałam, że w czasie pandemii zdecydowanie pogorszyło się zarówno samopoczucie psychiczne jak i fizyczne uczniów. Niepewność, izolacja, kwarantanny spowodowały, że uczniowie mają większe trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji z innymi rówieśnikami, radzeniu sobie z emocjami, stresem, podejmowaniu nowych działań, wyzwań, mają problem z efektywnym organizowaniem swojego czasu. Projekt umożliwi im zapoznanie się z technikami odstresowującymi, rozładowującymi napięcie emocjonalne, ale również wyposaży w narzędzia czyli własnoręcznie zaprojektowane i wykonane przedmioty antystresowe i progresywne jak np, klepsydry, piłki antystresowe, gumki - pomagajki...itd.


Więcej o projekcie można przeczytać na stronie:
STRESIK - tworzenie i korzystanie z przedmiotów antystresowych i progresywnych w szkole. (projektanciedukacji.pl)

Czy fotografia analogowa odchodzi do lamusa? Wcale nie!
Uczniowie VIII Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie, udowodnili, że fotografia analogowa to fascynująca dziedzina sztuki i coś więcej niż tylko utrwalanie obrazów.  Ich ambitny projekt “8 strona ciemni” ma na celu przede wszystkim fotograficzną dokumentację szkolnej rzeczywistości ale i Rzeszowa oraz jego architektury. XXI wiek przemawia do nas głównie obrazami. Uczniowie biorący udział w projekcie mają tego świadomość. Wybrali jednak dużo trudniejszą technikę fotografii analogowej. To pozwoliło im poznać fotografię od pierwszego “pstryknięcia”, poprzez pracę w ciemni aż do prezentacji dzieła w formie odbitki na papierze.

Docelowo uczestnicy planują wystawę zdjęć oraz wydanie pamiątkowego albumu. Jednak to nie wszystko. Udział w projekcie wiąże się także z pracą w plenerze, zaprojektowaniem ciemni fotograficznej, oraz specjalną sesją zdjęciową dla nauczycieli i uczniów. Efektem wspólnej pracy jest niewątpliwie integracja środowiska szkolnego, poczucie wspólnoty oraz odkrywanie ciekawostek architektonicznych Rzeszowa:

Uczniowie samodzielnie będą wyszukiwać obiekty i wydarzenia do fotografowania. Nauczą się, na czym polega fotografia analogowa. Przede wszystkim będzie to praca w grupie oraz dyskusje nad zrobionymi zdjęciami. Fotografia analogowa uczy cierpliwości, koncentracji oraz dyscypliny i kreatywności, zdjęcia zrobione tą techniką mają „coś” w sobie i tego „czegoś” będziemy poszukiwać - opowiada Wojciech Hałucha, nauczyciel koordynujący pracę uczniów.

Uczestnicy projektu zyskują nie tylko techniczną wiedzę z dziedziny fotografii, ale kształcą się w zakresie estetyki i wyczucia artystycznego:

W dobie cyfryzacji fotografii technika analogowa robienia zdjęć staje się zapomniana. Chcemy ją przypomnieć młodym ludziom, pokazać, że robienie zdjęć analogowych to pewnego rodzaju sztuka, do której potrzeba odpowiedniego sprzętu oraz fachowej wiedzy, uświadomić im, że takie zdjęcie to nie tylko „pstryk”. Powstanie wartościowego zdjęcia to cały proces, w którym potrzebna jest kreatywność, ciekawość poznawcza i zmysł estetyczny, a także szereg umiejętności technicznych - dodaje Wojciech Hałucha.

Więcej o projekcie “8 strona ciemni” można przeczytać na stronie internetowej konkursu:
8 STRONA CIEMNI (projektanciedukacji.pl)


Nauka chemii jest jak prowadzenie śledztwa!
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie, przygotowali projekt “Kryminalnie na chemii”, którego osią była humorystyczna zagadka kryminalna, którą mieli rozwiązać uczniowie. Oto jej fragment:

… O godz. 10.00 na komisariat policji zgłoszona została informacja o kradzieży w starej willi mieszczącej się na skrzyżowaniu ulic Słodkiej i Cukrowni. Porucznik Malina przybył na miejsce przestępstwa, na ul. Słodką 20, o godz. 10.50. Była to okazała, stara willa, której właścicielem był złotnik i jubiler, pan Bratek. Pan Bratek zgłosił kradzież złotego medalionu - rodzinnej pamiątki, od razu, gdy zorientował się, że sejf jest pusty. Przez weekend nie było go w domu. Przebywał na targach jubilerskich w Pradze. Porucznik Malina bardzo dokładnie rozejrzał się dookoła, zwrócił uwagę na pobliskie domy sąsiadów oraz na kawałki potłuczonej szyby przed willą Bratka. Pan Bratek oprowadził porucznika Malinę po willi. Porucznik zwrócił uwagę na wybite okno w salonie. Na podłodze nie było jednak szkła….

Korzystając z wyjściowych informacji, uczniowie sformułowali hipotezę dotyczącą skradzionego przedmiotu. Wybrali między sobą grupę oskarżycieli i obrońców, a także sędziego, który wydał werdykt. Mieli do dyspozycji kolejne ślady, które badali, a rezultaty badań zawarli we wnioskach dotyczących sprawy.

Projekt “Kryminalnie na chemii” miał na celu połączenie nauki chemii wraz z innymi zagadnieniami, takimi jak: biologia, kryminalistyka czy problematyka zdrowotna. Uczestnicy projektu uczyli się przede wszystkim współpracy, zdobywania i przetwarzania informacji, logicznego myślenia oraz rozwijania umiejętności formułowania wniosków i prezentacji efektów swojej pracy. Tak poprowadzony projekt sprawia, że uczniowie chętniej współpracują ze sobą i dzielą się się swoimi osiągnięciami, którymi mogą się także pochwalić na forum szkoły.

Ci, którzy śledzili naszą pracę nad projektem dowiedzieli się na pewno, że lekcje chemii nie muszą być trudne i nudne. Efektami naszej pracy nad projektem podzieliliśmy się ze społecznością szkolną przedstawiając na lekcjach chemii prezentacje uczniów oraz zamieszczając zdjęcia na szkolnym Facebooku, w sali chemicznej i na korytarzu. Na holu zawisł baner przedstawiający nasze zmagania - opowiada nauczycielka Anna Baranowska, która koordynowała pracę dzieci.

Nauczycielka nie ukrywa, że udział w przedsięwzięciu był dla uczniów niezwykle satysfakcjonujący.
Warto zaryzykować, próbować nowych rozwiązań, zaciekawić, rozweselić..., aby obserwować sukces uczniów, ich satysfakcję i dumę z wykonania zadania.

Więcej o projekcie “Kryminalnie na chemii” można przeczytać na stronie internetowej konkursu:
Kryminalnie na chemii... z przymrużeniem oka. (projektanciedukacji.pl)


***
Nagrodzone projekty znalazły się wśród kilkuset pomysłów zgłoszonych do 12. edycji ogólnopolskiego konkursu “Projektanci edukacji”, przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. W tym roku rywalizowali ze sobą uczniowie z 419 szkół. Opisane pomysły znalazły się w gronie ponad stu zrealizowanych projektów, które konkurują o 6 Złotych Grantów i kolejne nagrody finansowe. Łączna pula nagród finansowych ufundowanych w konkursie przez wydawnictwo Nowa Era wynosi 87.000 zł.

Uczestnicy konkursu “Projektanci edukacji” cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne Organizatora - czekają na nich liczne materiały merytoryczne, m.in e-booki, webinary i artykuły eksperckie,  zgromadzone na dedykowanej stronie internetowej https://projektanci edukacji.pl. Dostępna jest na niej również pełna lista pomysłów nagrodzonych w 1 etapie konkursu.

***
Nowa Era to największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą obejmującą wszystkie etapy edukacyjne oraz wszystkie przedmioty, w tym także języki obce oraz największy w Polsce wybór kartografii szkolnej. Ofertę Grupy Nowa Era uzupełniają nowoczesne rozwiązania informatyczne, oprogramowanie wspomagające zarządzanie oświatą (firma VULCAN) oraz produkty z obszaru specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym popularna seria eduSensus.
Nowa Era to również wydawca najstarszego w Europie czasopisma literackiego dla najmłodszych Świerszczyk, kwartalnika Świerszczyk Krzyżówki i Łamigłówki oraz magazynu przyrodniczego Świerszczyk Reporter.
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Kościerzyna
-2.1°C
wschód słońca: 07:47
zachód słońca: 15:28
Koronawirus
pomorskie
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Kościerzynie

kiedy
2022-12-04 20:00
miejsce
Texas Pub, Kościerzyna, ul. Długa 11
wstęp biletowany
kiedy
2022-12-09 20:00
miejsce
Texas Pub, Kościerzyna, ul. Długa 11
wstęp biletowany
kiedy
2022-12-15 20:00
miejsce
Kino Remus, Kościerzyna, ul. 3 Maja 9
wstęp biletowany
kiedy
2023-01-27 20:00
miejsce
Kino Remus, Kościerzyna, ul. 3 Maja 9
wstęp biletowany